وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد 
سرخط خبرها

مکمل‌های رتق وفتق حاشیه!

  • کد خبر: ۱۲۴۰۹۳
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
مکمل‌های رتق وفتق حاشیه!
دکتر رقیه فاضل - فعال فرهنگی

وقتی درباره حاشیه شهر صحبت می‌شود، رویکرد‌های مختلفی در حوزه سامان دهی وجود دارد، اما رویکردی هم هست با عنوان چه باید کرد؟ رویکرد موجود به حاشیه شهر رویکرد توانمندساز است و از قضا، نگاه غالب هم هست؛ چه از سوی نهاد‌های رسمی حاکمیتی و چه از سوی قرارگاه‌ها و ستاد‌هایی که در حوزه حاشیه شهر مشهد فعال هستند.

اما به نظر می‌رسد رویکرد توانمندساز، مروری مبنایی هم لازم دارد. وقتی از توانمندی حرف می‌زنیم، بیشتر این رویکرد‌ها در رفتار‌های سیاسی و اجتماعی خودشان پذیرش وضع موجود را دارند و به دنبال بهبود اوضاع هستند. در این رویکرد‌ها بر آموزش مهارت‌های اجتماعی، گسترش فضا‌های آموزشی و اطلاع رسانی حقوق شهروندی تکیه می‌شود و تا حدودی هم به بهبود فضا‌های معابر و کاهش عوارض نوسازی توجه می‌شود. همچنین، در قسمت توانمندسازی نرم هم به سمت گسترش نهاد‌های اجتماعی و فضا‌های فرهنگی و آموزشی می‌روند.

اگر جریانی که برای توانمندسازی حاشیه پای کار آمده است، صادقانه رفتار کند و نیامده باشد که بودجه‌ها را به سمت دیگری ببرد، از این بابت که بودجه‌ای دارد صرف مناطق محروم می‌شود، نکته مثبتی است. در فضای توانمندسازی نرم هم، ممکن است مقداری از نگرانی‌های مادران و نوجوانان این مناطق کم شود و احساس کنند توجهات فرهنگی و اجتماعی به این مناطق وجود دارد که این به ظاهر موضوع بدی نیست. اما این رویکرد‌ها وضع پیش آمده در زمینه نابرابری شهری را مفروض گرفته اند، درحالی که نگاه توانمندسازانه باید سراغ ازبین بردن علت‌های حاشیه نشینی برود. مثلا اگر شهرداری با نگاه توانمندسازانه وارد حاشیه شهر می‌شود، خوب است که سراغ رفع علت‌های گسترش حاشیه نشینی هم برود.

وقتی از منظر شهرداری نگاه کنیم، یکی از علت‌های مهم حاشیه نشینی در فضای توسعه شهری، این است که جریان توسعه شهر بیش از آنکه اقتضای طبیعی آن است، به دست سرمایه دار داده می‌شود. بیشتر مکان‌هایی که برای سرمایه گذاران جذاب است، در مرکز شهر قرار دارد و هر چقدر به این‌ها پرداخته شود، در ابتدا زمین گران‌تر می‌شود.

کم کم به دلیل اجاره مغازه ها، اجناس گران‌تر می‌شوند و در کل به این معنی است که زندگی گران‌تر می‌شود و طبیعی است که انسان‌ها را به سمت حاشیه ببرد. بر این اساس، شهرداری نهادی حاکمیتی است و از منظر شهری باید با سرمایه داری شهری مبارزه کند تا شهر به دست سرمایه داران نچرخد و تصمیم گیری از سوی شهرداری‌ها باشد.

وقتی از منظر نهاد‌هایی مثل بنیاد مستضعفان، بنیاد کرامت یا آستان قدس به این موضوع نگاه شود، تا حدودی موضوع شهرداری می‌تواند صادق باشد، اما بیشتر این محل بحث است که به عنوان مثال، چون به روستا پرداخته نشده، حاشیه گسترش یافته است. بنابراین، این نهاد‌های حمایتی علاوه بر توانمندسازی باید مسئله روستا را به عنوان یکی از علت‌های حاشیه نشینی مدیریت کنند.

مشکل رویکرد توانمندسازی این است که به علت‌های ساختاری توجه نمی‌کند و به قولی سطحی عمل می‌شود. از طرفی، بیشتر رویکرد‌های مربوط به سامان دهی حاشیه شهر ناظر به رویکرد‌های فرهنگی هویتی نیستند. در واقع اگر علت‌ها دیده شده و توانمندسازی هم در دستورکار قرار گرفته باشد، اما به نگاه هویتی توجه نشود، هر اقدامی هم انجام بشود، اتفاق خاصی نیفتاده است.

هویت اجتماعی حاشیه شهر در سال‌های گذشته تخریب شده است. به هرحال تا وقتی این مکمل‌ها ایجاد نشود، قدم مثبتی برای حاشیه برنداشته ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->